https://izyanyancinnamon.blogspot.my


About Me Exchange links Giveaway 2015 Home Kesihatan Tips
Showing posts with label Kesihatan. Show all posts
Showing posts with label Kesihatan. Show all posts

Saturday, 27 August 2016

Mengapa lubang hidung ada dua?

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan.

Apakah fungsinya sama?

Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya.Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya.Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri,sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan,sehingga CEPAT sekali marah.Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun,lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?Sebelah kiri atau kanan?

Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat,Anda akan merasa sangat lelah.Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas,Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak,tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam,saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh.Saya terus melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh. 

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.
Inshaa ALLAH.....

Sumber: Ustaz
Ahmad Nasir

Tuesday, 15 March 2016

MigrainKah Aku?

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Tengah malam semalam,pertama kali rasa macam tetiba terasa berdenyut semacam je di kepala masalah bukan kepala saja tetapi tangkap sampai ke mata rasa macam nak terkeluar biji mata sakit yang amat sangat.. oh mannn rasa macam something ada melekat kat kepala nih.. tak boleh tahan terus cari panadol,aduhaiii malangnya nasib panadol ada dalam bilik mak ayah sekali bekas ubat (T_T) ayah pon demam myb faktor cuaca yang agak panas sekarang ni.Yan nak ketuk pintu asa bersalah sebab dah pukul 3 4 pagi tak kan nak ganggu depa kan huhu ya Allah, hanya tuhan yang tahu.. puas di picit-picit, ketuk-ketuk pala di dinding *Tipu je*di tekan-tekan kepala nih untuk redakan sakit.. mulut dah jampi serapah baca memacam..

Ini kali pertama yan rasa sakit macam tu.. kalau dulu nak sakit kepala pon hanya rasa macam berat je.. tandanya otak perlukan rehat.. ini tandanya apa?? nak suruh hempuk kat dinding?? Sekrang masih lagi terasa sakitnya kepala otak ni berdenyut2 tapi kurang dah sikit daripada semalam..Good Night *Dah insaf nak neno awai*

Saturday, 27 February 2016

Petua Mudah Kempiskan Perut Buncit.

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
PETUA 1 (Asam Jawa)
Ambil sedikit asam jawa dan bancuh di dalam segelas air panas. Biarkan semalaman. Esok paginya, minum air bancuhan asam jawa tersebut. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

PETUA 2 (Daun lidah buaya, asam jawa)

Ambil sedikit daun lidah buaya. Masukkan dalam sebuah periuk dan tambahkan dengan air asam jawa. Didihkan bahan-bahan tersebut dengan api kecil sehingga pekat. Kemudian tutup api dan biarkan ia menyejuk dengan sendiri. Setelah dirasakan suam sedikit, lumurkan ramuan tersebut pada perut.

PETUA 3 (Limau nipis, kapur sirih)

Sediakan limau nipis dan kapur sirih. Perah air limau ke dalam piring atau mangkuk, campur dengan kapur sirih dan gaul hingga sebati. Lumurkan ramuan tersebut ke perut dan balut perut dengan sehelai bengkung. Lakukan setiap malam sebelum anda masuk tidur.

PETUA 4 (Limau nipis, air)
Air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda. Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda juga akan beransur turun.

PETUA 5 (Teh Cina, limau nipis)
Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

PETUA 6 (Teh hijau, Serbuk kayu manis, madu lebah)
Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

PETUA 7 (minyak kelapa)
Tanak kelapa hingga menjadi minyak. Sejukkan, kemudian sapu ke perut. Biarkan seketika selama 10 minit. Kemudian bilas. Amalkan setiap hari.

PETUA 8 (kapur makan, daun sirih, minyak kayu putih, limau nipis)
Bagi wanita selepas bersalin yang ingin mengempiskan perut kembali, amalkan campuran bahan ini untuk berbengkung. Campurkan sedikit kapur makan, beberapa helai daun sirih, beberapa titik minyak kayu putih dan sesudu air limau nipis. Sapukan pada perut dan berbengkunglah seperti biasa.

Friday, 19 February 2016

Bento yang comel

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

U olzzz penah ke dengar word 'Bento'?Yan kira secondtime lah dengar bento ni.Bento ni adalah menu yang popular dijepun.
" Bentō (弁当 atau べんとう?) atau o-bentō adalah istilah bahasa Jepun untuk makanan bekal berupa nasi dan lauk-pauk dalam bungkusan praktikal yang boleh dibawa dan dimakan di tempat lain.Bento dibeli atau disiapkan sendiri di rumah. Ciri khas bentō adalah susunan jenis lauk dan warna agar sedap dipandang serta mengundang selera "
Bento adalah istilah bahasa Jepun untuk makanan bekal berupa nasi berikut lauk pauk dalam kemasan praktis yang bisa dibawa-bawa dan dimakan di tempat lain. Sepertinya nasi bungkus, bento bisa dimakan sebagai makan siang, makan malam atau bekal piknik.
Ok... Bento rupanya bekal seperti nasi yang complete dengan lauk pauk. Pada pemahaman yan juga, ciri-ciri bento juga harus melibatkan penyediaan makanan seimbang atau complete dengan zat atau nutrisi makanan termasuk buahan dalam bentuk yang menarik. Hihi.. yan tak pernah lagi bekalkan seperti bento "zaman muda" dulu-dulu Hehe. Tak kisahlah, istilah yang kita guna sekarang, apa-apa bekal dari rumah pon kita panggil "bento".Bento amat sesuai untuk anak-anak yang kurang gemari makan sayur2.Salah satu cara agar anak mudah makan sayur cer cuba setiap pagi sediakan sarapan yang ringkas seperti sayur carrot ke atau apa saja yang anak-anak tak suka makan tu,cuba olah kearah bentuk yang menarik,pasti anak-anak suka.Yang pastinya ia mudah dihasilkan,tak perlula nak cantek-cantek sangat ala-ala kadar pon dah cukup hehe

Yang ni comell olls,i fans Dato Vida ok *Jangan Kecam saya* ;P
Alolo comeynyaaaa
Unik buah epal tu hehe
Ada bran ke nak makan?
My Fav Movie ( Shin Chan )
Hey Arnold !
Gantok pulak tengok bekal camni hehe
Semua bento terlalu comel untuk dimakan,tambah yang bentuk muka-muka cegitu lagi tak sampai hati nak makan hahaa

Credit to : Wikipedia & Mykidsbento

Thursday, 18 February 2016

Pokok kari pun ada kelebihan !

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Pokok kari, tahukah awak-awak semua pokok kari ini yang daunnya diguna dalam masakan kari, tetapi selain itu tahukah anda tentang kelebihan daunnya?

Fakta dari seorang pakar pemakanan/ nutritionist, Dr.Romzey, beliau membongkar rahsia daun tersebut. Menurut beliau, kita perlukan 5 helai daun tersebut, dimakan,kunyah, dlm sehari sudah cukup supply calcium utk badan kita utk sehari.

Fakta ini sengaja di diamkan atas dasar business, pharmaseutikal yg besar, ubat ubatan makanan tambahan, mereka takut business mereka down, maklomlah pada pendapat saya seperti org tak beli dah susu anlene, utk penjagaan tulang, bayangkan untuk tulang kita hanya perlu makan 5 helai daun kari sebagai rutin harian. Contohnya, lihat di India, org susah, tak cukup duit, tapi gigi putih dan cukup kuat, badan kurus tapi kuat mengangkat barang yg berat berat kerana tulang kuat. Diet mereka, makan kari yang ada daun kari, kueh ada daun kari, muruku ada masok daun kari dan berbagai makanan mereka yg masok daun kari sebagai penambah perisa.Jadi pasni boleh cuba resepi ini,anlene kan agak mahai dipasaran,tak salah sekadar mencuba.Rasa berguna ambil dan baca,rasa tak berfaedah lempar jauh-jauh ke lautan hindi kehkeh

Sumber <Facebook>

Monday, 18 January 2016

Minum air lemon panas boleh mencegah kanser

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Minum air lemon panas boleh mencegah kanser | Jangan tambah gula. Air lemon panas lebih bermanfaat drp air lemon sejuk. Ubi keledek kuning dan ungu mempunyai zat yang baik untuk mencegah kanser.
1. Kerap mengambil makan tengah malam boleh meningkatkan peluang kanser perut
2. Jangan mengambil lebih daripada 4 biji telur seminggu.
3. Memakan punggung ayam boleh menyebabkan kanser perut.
4. Jangan mengambil buah-buahan selepas makan. Sepatutnya diambil sebelum makan.
5. Jangan ambil teh ketika tempoh haid.
6. Kurangkan pengambilan susu soya, tiada gula tambahan atau telur ke dalam susu soya.
7. Jangan makan tomato dengan perut kosong.
8. Minum segelas air kosong setiap pagi sebelum makan untuk mengelakkan hempedu batu karang.
9. Tidak makan 3 jam sebelum waktu tidur.
10. Kurangkan minum teh tarik, tiada nutrisi tetapi boleh menyebabkan diabetes dan tekanan darah tinggi.
11. Jangan makan roti bakar ketika masih panas dari ketuhar atau pembakar roti.
12. Jangan mengecas telefon bimbit atau sebarang peranti bersebelahan anda ketika tidur.
13. Minum 10 gelas air sehari untuk mencegah kanser pundi kencing.
14. Minum air lebih banyak pada waktu siang dan kurang pada waktu malam.
15. Jangan minum lebih daripada 2 cawan kopi sehari, boleh menyebabkan insomnia dan gastrik.
16. Kurangkan makan makanan yang berminyak. Ia mengambil masa 5-7 jam untuk dicerna, menjadikan anda letih.
17. Selepas 5 petang, kurangkan makan.
18. Makanan yang menbuatkan anda segar.. ikan laut dalam, pisang, limau gedang, roti mil penuh, bayam, bawang putih, labu, susu rendah lemak, ayam, ceri.
19. Tidur kurang daripada 8 jam sehari boleh merosakkan fungsi otak. Tidur sebentar pada waktu tengahari (qailulah) boleh mengekalkan rupa muda.
Air lemon panas boleh mengekalkan kesihatan dan membuatkan anda hidup lebih lama.
* Air lemon panas boleh membunuh sel kanser *
Tambahkan air panas dengan 2-3 hirisan lemon. Jadikannya minuman harian.
Kepahitan dalam air lemon panas adalah bahan untuk membunuh sel kanser. Air lemon sejuk hanya mempunyai vitamin C, tiada pencegah kanser. Tomato yang dimasak mempunyai penyembuh berbanding tomato mentah.
Air lemon panas boleh mengawal pertumbuhan kanser tumor.
Ujian klinikal telah membuktikan kajian air lemon panas.

Air lemon panas boleh mencegah darah beku.

Sunday, 17 January 2016

Petua Merawat Kuku kaki dan tangan dengan Pokok Semalu.

Pokok semalu yang dicabut menggunakan playar (keseluruhan pokoknya termasuk akar) direbus di dalam periuk hingga menggelegak.

Biarkan sejuk sedikit kemudian masukkan air itu ke dalam besen atau baldi, masuk kan kaki atau tangan dan rendam di dalam air rebusan itu.

Air rebusan ini cukup baik untuk mengekalkan kelembapan tangan dan kaki, menghilangkan gatal-gatal tangan dan kaki akibat 'makan sebayan' (loghat Kelantan) atau tangan dan kaki 'dimakan' dek air atau istilah saintifiknya, Athlete's foot dan juga cekam pada kuku tangan dan kaki.

Gatal-gatal tangan jenis ini dan juga tangan (keliling kuku) yang agak merah dan bengkak-bengkak (semacam dipenuhi air) - biasa dialami mereka yang banyak 'main air' seperti tukang masak, tukang cuci pinggan dan tukang cuci baju (basuh tangan).

Sumber orang yg memberi petua ini juga adalah pengusaha warung yang setiap pagi memasak pelbagai hidangan untuk sarapan dan juga makan tengah hari dan melihatkan tangan (akibat banyak 'main air' dalam proses memasak) dan kakinya, tiada langsung kesan jenis kerja tersebut pada tangan dan kakinya (akibat berdiri hampir sepanjang hari - tiada langsung pecah tumit dan sebagainya!!) - She is a living proof! Petua di ataslah yang diamalkan olehnya selama berpuluh tahun lepas.

Credit info dari : Che Murad Abdullah

Wednesday, 6 January 2016

MAKAN NASI UNTUK KURUS!!

Yang tak nak makan nasi tu ‪#‎jangankecam‬ saya ye..saya nak bagitau utk orang yg nak kurus dan makan nasi je. Tiada paksaan dalam makan nasi. Hehe.

Ramai orang tanya saya boleh tak nak makan bihun, mee, roti atau kuewtiaw utk ganti nasi. Saya jawab lebih elok awak makan nasi. Nak lagi bagus makan nasi perang. Kalau tak ada nasi perang nasi biasa dgn porsi yg betul iaitu sebesar penumbuk awak tu.

Lauk pula, ambil yg tinggi protein seperti ikan, ayam dan telur. Elakkan makan daging kalau nak kurus. Daging tinggi kalori dan lemak. Masak tanpa minyak dan gula. Masakan yg suggest seperti sup ayam, sup telur, ayam bakar, pais ikan, asam pedas ikan.

Sayur pula yg tidak ditumis. Boleh celur, stim atau buat kerabu.
Sambal belacan, kicap boleh ambil dalam kuantiti sedikit utk penyedap rasa.
Nak buat diet ni berpanjangan kena la sedap ye tak? Kalau x sedap, tersiksa tekak alamatnya tahan 1hari je la.
Pelbagaikan menu setiap hari supaya tidak bosan.
Oh ya. Dalam masakan gunakan boleh gunakan rempah tapi elakkan gula dan serbuk perasa macam chicken stok atau ikan bilis stok..stok ni adik beradik ajinamoto juga. Jadi elakkan ya. Bawang halia serai tu nak letak banyak mana pon boleh.
*picture & resepi credit to team ‪#‎14dayseatcleanchallenge‬.
Selamat mencuba!

Monday, 4 January 2016

Betul ke?Omg ada cacing !

Betul ke kalau suka tonggek atau gatal lubang dubur...ada CACING? Betul ke mkn ubat cacing waktu BULAN TURUN?...."

Sumber dari FB : "Doc ada apa benda bergerak2 di dubur anak saya? Doc pun cek....masyallah cacing terkodek2....apa lagi doc kapit dgn forsep & tarik keluar....hi hi hi..panjang mcm "mee". Ibu nya rasa geli & termuntah2. Pernah kes seorg kanak2 gatal punggung..doc touch...tu dia cacing kerawit ramainya keliling lubang jubur berdisco!!...hi hi hi.

1. Jangkitan cacing berlaku drp pencemaran tanah yg tercemar dgn telur cacing. Telur ni mencemarkan tanaman & tangan anda. Tangan & makanan yg X dibersihkan menyebabkan telur cacing dimakan & larva menetas dlm usus anda.

2.Ingat cacing hidup dlm badan semua manusia...kanak2 atau anda yg dewasa yg rendah immune & kebersihan x dijaga.
3.Ubat cacing diambil setiap 6 bulan selepas anak 1thn 6 bln. Ubat Albendazole/Mebendazole yg hapuskan Cacing Kerawit, Cambuk, Gelang, Kait, Pita, Trikinella & Cacing Benang. Ia halang penyerapan gula pd cacing & cacing kehilangan tenaga & KO.
4.Cacing bkn dlm usus saja. Tpi boleh merayap ke - mata, hati, paru-paru, hati, gallbladder & salur darah.
5.Jangkitan cacing juga boleh berlaku melalui sentuhan pada kulit dari haiwan peliharaan anda spt kucing /anjing & lain2 binatang peliharaan..

B.Tanda-tanda anda ada infeksi cacing:-
* Keluar cacing drp lubang najis, atau nampak cacing pd najis.
* Gatal dubur.
* Sakit perut - cirit-birit, kembung, sembelit
* Anemia - kurang darah krn ada cacing yg hisap darah anda.
* Keletihan luar biasa - lesu, kurang tumpuan, kemurungan, gelisah, demam
* Tiada selera makan, pucat,
* Kurang berat badan wlpun selera makan adak
* Menggisir gigi ketika tidur malam.
* Batuk teruk berpanjangan, batuk berdarah, asthma sbb cacing di paru2.

C. Cara-cara elak jangkitan cacing.
* Amalkan kebersihan diri & rumah - cuci tangan sebelum & selepas makan.
* Cuci tangan selepas keluar tandas. Ingat basuh tangan sebelum mkn.!!
* Cuci tangan selepas menyentuh haiwan peliharaan anda.
* Pakai kasut bila keluar rumah sbb ada cacing blh masuk menerusi kulit anda.
* Basuh sayur-sayuran & buah-buahan dgn teliti terutama yg dimakan mentah.
* Makan ubat cacing setiap 6 bulan.
* Wanita mengandung & bayi bawah 1 tahun dilarang mkn ubat cacing !

D.Kesan sampingan infeksi cacing.
1. Perut tersumbat dgn cacing. Tak blh berak. Muntah x henti. Perut kembung.Operate buangkan cacing tu.
2. Larva cacing boleh pi ke paru-paru & anda batuk serta lelah. 
3. Cacing yg banyak pd usus besar dan rektum boleh akibat usus terkeluar dr lubang dubur.
4.Ada cacing hisap darah kita mcm dracula & menyebabkan kita kekurangan darah atau anemia. Anemia ganggu tumbesaran kanak-kanak & kegagalan jantung.

Jgn pandang acuh tak acuh..Bahaya tak cacing ni ??
Nak habak ni...Petua Tok nek kata: 
Jangan mkn kelapa..nanti cacing dlm perut. Nak bunuh cacing :
1.Makan buah tomato mentah atau
Makan atau minum bawang putih samada makan mentah, atau bakar dan dicampur dalam minyak kelapa dara atau minyak zaitun.
2.Minum air kelapa.Makan lobak merah mentah atau jus carrot setiap pagi.
3.Nenas muda diparut, diperah. Tambah madu atau sirup gula batu.

Sumber : Dr Abdul Rahim.

Saturday, 2 January 2016

8 Resipi Mudah Untuk Detoks


Assalamualaikum and haiii chingu 

Sapa kat sini yang tengah berusaha atau tengah cari tips nak kurus?Hangkat tangan !! Hihi kat sini aku nak kongsi sedikit Tips/Cara nak menghasilkan detox dengan mudah serta tak memakan duet yang banyak.Just Follow tips ni.
1. OREN + LEMON + HALIA
Buah oren membantu dalam peredaran darah yang sihat. Lemon pula membantu dalam pencernaan (menyegarkan nafas), dan halia bagus untuk sistem imun.
2. TIMUN, RASPBERI DAN ANGGUR
Timun adalah penghidratan dan menyingkirkan toksin. Raspberi pula mempunyai ciri-ciri anti-radang, dan kandungan anggur melawan kanser dan pembersihan kompaun.

3. RHUBARB, EPAL DAN KULIT KAYU MANIS
Rhubarb mengandungi vitamin K untuk membantu pembekuan darah dan epal mengekalkan kesihatan tulang dan tisu badan. Kayu manis pula merupakan salah satu herba berkesan sebagai penggalak metabolisme badan.
4. STRAWBERI + LIMAU
Strawberi penuh dengan anti-oksidan dan limau pula sangat baik sebagai senjata anti penuaan kerana sifat pemulihan untuk rambut, kulit dan kuku.
5. NANAS + DAUN PUDINA
Nanas merupakan bahan anti-radang yang membantu melegakan sakit sendi dan arthritis, dan daun pudina menyokong sistem penghadaman dengan mengaktifkan kelenjar air liur dan enzim pencernaan.
6. TEH HIJAU + DAUN PUDINA + LIMAU
Ia bagus untuk membakar lemak, penghadaman, sakit kepala dan menghilangkan bau mulut.
7. STRAWBERI + KIWI
Bagus untuk kardiovaskular, perlindungan usus dan kitaran gula darah.

8. TIMUN+ LIMAU + LEMON
Sesuai bagi mengawal nasfu makan, penghidratan, elak perut kembung dan kekal kurus.

Aku buat detox selalunya paling bajet jaa haha buh air suam - sebijik lemon (dihiris) - kemudian buh semua tu dalam botol - buh dalam peti sejuk semalaman.Bangun pagi confirm kelat pahit smua ada..Sebab pati buah lemon keluar bila biar lama-lama dalam botol.Hampa yang nak kurus boleh amalkan minum detox ni.Tak sampai sebulan dah boleh turun berat badan.Aku punya tips nak cepat turun lagi minum detox setiap pagi sebelum sarapan lepastu pergi joging.Memang berkesan :D

Monday, 28 December 2015

Kelebihan biji betik

Tak banyak yang tahu bahawa biji betik yang biasa kita buang, ternyata punya pelbagai manfaat.Salah-satunya, untuk menyingkirkan racun-racun yang terkumpul di usus dan hati kita.

-Kajian menunjukkan, racun boleh terkumpul sehingga seberat lapan kilogram dalam usus kita.

-Ekstrak biji betik bahkan mampu melindungi buah pinggang dari racun yang mencetuskan problem buah pinggang gagal berfungsi.

-Biji betik juga mampu membunuh parasit dalam bersarang dalam pencernaan.

-Doktor Wahyu Triasmara, dalam Club Diet Sihat Bersama dr. Wahyu Triasmara - DRW, di Facebook pada 28 Februari 2015, menjelaskan,
biji betik juga mengandungi zat antikolesterol yang hebat.Mengambil biji buah betik juga bermanfaat sebagai antioksidan dalam darah.

-Ini teruji dalam kajian mengenai jus biji buah betik, secara signifikan dapat menurunkan kadar kolesterol dan LDL (lipoprotein ketumpatan rendah),
serta meningkatkan kadar HDL.Ekstrak biji betik ini mempunyai kandungan alkaloid, flavonoid, tanin, Saponi anthraquinones, dan anthocyanosides.

-Dengan adanya kandungan ekstrak tersebut, biji betik ini mempunyai kesan hipolipidemia dan antioksidan dalam darah yang luar biasa.

-Kesan hipolipidemia ini, sangat berguna bagi terapi alternatif hiperlipidemia yang disebabkan adanya lemak sayuran atau kolesterol dalam jumlah terlalu tinggi.

-Adapun, saponin yang ada dalam biji betik, bermanfaat untuk menurunkan aktiviti kolesterol serum seperti aksi resin, iaitu dengan mengurangkan peredaran enterohepatik asid hempedu.

-Melalui perencatan reaksi oksidasi kolesterol LDL ini maka dapat menurunkan kadar kolesterol darah.

-Kandungan Fitokimia mempunyai peranan aktif bagi pencegahan penyakit.
Sementara Flavonoid merupakan antioksidan yang dapat menangkap radikal bebas, "jelasnya.

-Lalu, bagaimana cara untuk boleh memakan biji betik yang menyihatkan itu? Ada dua cara.
Pertama, biji betik itu diblender dan disajikan seperti kita membuat jus.

-Kedua, dengan mengeringkannya, dan mengisarnya kemudian menyediakannya seperti kita membancuh kopi.

-Untuk cara kedua, begini langkah yang perlu dilakukan.
1. Cuci biji betik, lantas jemur 2-3 hari.
2. Setelah kering, blender / tumbuk biji betik tersebut hingga jadi serbuk.
3. Ambil satu sudu teh serbuk dan campur dengan satu gelas air hangat. Boleh dicampurkan dengan madu atau sedikit gula agar rasanya lebih nikmat.
(Atau boleh dibuat Jus langsung campur buah betik dengan bijinya dan minum 1-2 gelas jus biji betik tersebut setiap hari).

-Buktikan dalam 14 hari pencernaan anda makin sihat tubuh makin segar.
Kata doktor Wahyu: "Saya dan keluarga sudah mencubanya, orang tua saya yang sebelumnya kolesterol 270, dalam 10 hari menjadi 170.

Sunday, 27 December 2015

Tips Menjaga Muka Daripada jerawat

1. Pastikan wajah sentiasa dalam keadaan BERSIH.

2. Jangan terlalu kerap menggunakan mekap yang TEBAL di wajah.

3. Bersihkan wajah dengan SEMPURNA setiap kali selepas mengunakan mekap.

4. CUCI wajah sekurang-kurangnya 3 kali sehari dengan air suam dan gunakan pembersih yang sesuai untuk kulit wajah yang berminyak dan berjerawat. Lakukan dalam urutan berputar.

5. Jangan lakukan urutan atau pembersihan yang BERLEBIHAN kerana ia akan menyebabkan iritasi.

6. Elakkan daripada memicit jerawat dengan kuku! MEMICIT jerawat akan menyebabkan kulit menjadi bengkak, merah dan berparut.

7. Jagalah kebersihan rambut dan tangan anda. Jangan menyentuh wajah dalam keadaan jari yang KOTOR. Sebaiknya bersihkan tangan sebelum menyentuh wajah.

8. Hentikan menggunakan MEKAP ketika wajah masih berjerawat.

9. Sering berganti TUALA pengelap wajah, pastikan tuala tersebut lembut dan bersih

10. Lindungi kulit dari SINAR matahari kerana ia akan meransang kulit mengeluarkan lebih banyak sebum sehingga menyebabkan pertumbuhan jerawat.

11. Jika jerawat tumbuh di bahagian belakang, pakailah pakaian yang LONGGAR, ringan dan dapat menyerap peluh.

12. Kurangkan memakai SKARF dan topi kerana ia sering menjadi tempat terkumpulnya minyak dan debu.

13. Dapatkan NASIHAT doktor sekiranya jerawat tidak berkurangan.

14. Kurangkan MAKANAN yang pedas, berminyak dan berkalori.

Wednesday, 23 December 2015

Perempuan wajib baca


MAKANAN YANG HARUS DIELAKKAN KETIKA HAID

Kekejangan dan sakit adalah hal yang umum pada perempuan yang sedang haid . Rasa sakit pada saat haid itu boleh semakin parah bila perempuan salah memilih menu makanan.


Makanan yang salah boleh mempengaruhi keparahan dan lamanya pra-haid dan kekejangan haid yang menyakitkan. Penyebab yang paling umum dari kram menstruasi adalah prostaglandin, sejenis bahan kimia yang terjadi secara semulajadi dalam tubuh yang menetapkan ketegangan otot.


Menyekat makanan tinggi gula dan garam juga dapat mengurangkan kembung dan perubahan suasana hati. Selain mengubah diet, salah satu hal yang paling penting yang boleh anda lakukan adalah meningkatkan tahap aktiviti.


Ini beberapa makanan yang sebaiknya dihindari ketika sedang haid, seperti dipetik
Livestrong, Isnin (28/5/2012):

1. Coklat
Elakkan kafein dalam makanan seperti coklat, teh, soda dan kopi selama kitaran haid. Kafein menyempitkan pembuluh darah dan membuat dehidrasi tubuh, yang boleh menyebabkan sakit kepala dan dapat meningkatkan kegelisahan selama tempoh haid sehingga menyebabkan ketidakselesaan haid.

2. Produk susu
Susu mengandungi asid arachadonic, yang dapat meningkatkan pengeluaran prostaglandin. Kerana prostaglandin dilepaskan ke dalam tubuh, rahim memberi respons dengan menyebabkan kekejangan atau kejang.

3. Makanan olahan
Mengurangkan pengambilan natrium atau garam akan mengurangkan retensi air dan kembung. Elakkan makanan dalam tin, makanan olahan seperti daging tin dan produk keju, sos dan MSG, serta setiap makanan bungkusan yang mengandungi natrium 200mg atau lebih per porsi.

4. Makanan yang bergoreng
Makanan tinggi lemak seperti daging, susu penuh lemak, gorengan dan minyak meningkatkan kadar estrogen dalam tubuh. Perubahan estrogen boleh menyebabkan perubahan rahim yang dramatik dan menimbulkan kekejangan dan rasa sakit.

Friday, 18 December 2015

Kelebihan Daging Kambing


Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing ditunding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan. Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger.
Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang).

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.

Inilah tipu helah yahudi untuk menjatuhkan umat islam terutamanya.
Wallahu'Alam.

Bantu saya klik bawah ni 
|
|
|
v
 
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Vote Me ! Click Here Tenkiu
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Monday, 14 December 2015

Cantikkan kulit wajah dengan ais kiub

Pernahkan mendengar rawatan kecantikan menggunakan kuib ais ? Adakah rawatan kuit menggunakan kuib ais ini benar - benar berkesan ? Moh la kita tengok apa faedahnya membuat rawatan kulit menggunakan kuib ais .
Cantikkan Kulit Wajah Dengan Ais.

Cantikkan Kulit Wajah Dengan Kuib Ais.

Ada beberapa manfaat yang boleh dapat apabila membuat rawatan kulit wajah menggunakan kiub ais pada waktu pagi dan malam . Mudah sahaja sebenarnya cantikkan kulit wajah dengan kiub ais ni .

Manfaat cantikkan kulit wajah menggunakan ais :-

1- Kiub Ais Menjadikan Kulit Bercahaya
Bila anda meletakkan kiub ais di atas kulit anda , kiub ais tersebut akan membantu melancarkan peredaran darah di mana kulit anda akan kelihatan sihat bercahaya secara semulajadi . Untuk memberikan kesan yang lebih , anda boleh juga menggunakan kuib ais buah- buahan ke atas wajah anda .

2- Kiub Ais Dapat Mengurangkan Noda
Penggunaan kuib ais dapat mengurangakan noda pada wajah dan radang serta kemerahan jerawat . Anda boleh terus meletakkan kiub ais ke atas jerawat untuk beberapa saat sehingga merasa kebas . Anda boleh lakukannya setiap pagi dan malam.

3- Kiub Ais Dapat Merawat Bulatan Hitam
Kombinasi jus timun dan air rose yang membeku boleh diletakkan di bawah mata atau lingkaran hitam . Ianya dapat mengurangkan bengkak bawah mata akibat tidur lewat malam .

4- Kiub Ais Sebagai Penyegar Kulit
Kiub ais merupakan pelancar atau penyegar kulit yang murah . Anda boleh menggunakannya sebelum memakai alat solek supaya liang - liang pori mengecil . Keadaan itu akan menjadikan bedak asas anda lancar dan sempurna .

5- Kiub Ais Sebagai Pengganti Alat Solek
Anda tidak punya banyak masa untuk memakai alat solek ? Jadi , letakkan sahaja kiub ais di wajah anda menggunakan kain balut . Ianya akan menjadikan wajah anda kelihatan berseri dan semulajadi tanpa penggunaan sebarang alat solek .

6- Kiub Ais Menghalang Kedutan
Penggunaan kiub ais pada wajah dapat melambatkan wujudnya garis - garis penuaan serta mengurangkan garis - garis penuan yang sedia ada .

Tips Penting Yang Perlu Anda Tahu Apabila Menggunakan Kiub Ais Pada Wajah.

1- Penggunaan kiub ais berkesan tanpa dibalut tetapi anda perlu sentiasa menggunakan sarung tangan supaya anda boleh memegang kiub ais dengan mudah .

2- Menggunakan kiub ais yang berbalut ke atas wajah akan memberi kesan yang sama sekiranya anda meletakkan kiub ais tanpa membalutnya .

3- Sejuk yang melampau akan menghentikan kapilari di bawah kulit . Oleh itu , jangan meletakkan kiub ais kosong yang baru sahaja dikeluarkan dari peti sejuk ke atas wajah anda .

4- Anda juga dilarang menggunakan kiub ais kosong ke atas kulit wajah yang sudah rosak kapilarinya atau meletakkan kuib ais terlalu lama .

5- Sekiranya anda merasa tidak selesa , berhentilah . Elakkan meletakkan kiub ais di satu - satu tempat melebihi 15 minit .

6- Anda boleh mengisi kiub ais dengan air rose , lemon , teh hijau , teh chamomile , timun dan bahan lain yang mesra kulit mengikut keperluan kulit wajah anda .

Mesti hampa suka bila baca manfaat kiub ais ke atas kulit wajah dan tips - tips penggunaan kiub ais . Apa lagi , jomlah cuba . Nak membuatnya pun senang je . Cuma hampa kenalah merajinkan diri . Sambil goyang kaki tengok drama korea ke sambil letak kuib ais pada wajah . :P
 
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
Vote Me ! Click Here Tenkiu
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

Wednesday, 9 December 2015

Teknik Feng Fu?


Sedikit perkongsian ilmu utk manfaat kita bersama.... 

Tahukah Anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia,jika ditempelkan dgn ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita. 

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera. Badan kita akan terasa ringan dan bertenaga. 

 Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan lebih muda. 

Tempat tersebut ialah bertitik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung. 
Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”. 

Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakan ais pads titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi mengembalikan keseimbangan fisiologis semula jadi.Di samping itu, memberikan stimulasi emosional yang positif dan 'meremajakan' seluruh tubuh. 

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang. 

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi ini ternyata lebih efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan. 
Terapi ini juga dapat meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, kerana teknik ini menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah Teknik ini mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit

Pada awalnya mungkin kita akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat. 

Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk:-

1. mengatasi sakit kepala dan migrain
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi
3. mencipta kesan relaks
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan
5. meningkatkan kualitu tidur
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular
7. mengatasi asma
8. mencegah sering bersin dan hidung berair
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang
10. membaiki sistem pencernaan
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual; 
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakananz
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi 
15. menghilangkan selulit
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia

P/s: Banyak manfaat yang dapat kita pelajari melalui teknik Feng Fu.Yan pernah cuba masa sakit kepala yang amat sakit yan ambik ketulan ais letak dibelakang tengkuk insyaAllah dengan izin Allah S.W.T hilang kesakitan tu..Semoga bermanfaat buat kalian semua..:D

Friday, 27 November 2015

Petua minuman kesihatan cara tradisional oleh Nurul Diana


Assalamulaikum,arini saya hanya nak kongsi tips @ petua yang diamalkan oleh Nurul Diana @ DianPixy.Resepi ni dihasilkan oleh dia sendiri bukan resepi saya,so segala isi kandungan dalam resepi ni semua hak milik Nurul Diana,saya hanya berkongsi bagaimana nak menjaga kesihatan dalaman wanita selepas kedatangan haid.

BAHAN2
-Halia ( anggaran besar ibu jari )
-Kunyit ( anggaran besar ibu jari )
-Serai ( dua batang )
-Daun pandan (2 helai )
-Gula batu atau madu ( ikut tekak )
-Air 3 cawan


*Tambahan jika perlu :
- Sireh ( 2 helai ) jika anda mengalami masalah keputihan
- Manjakani ( 1biji ) utk merapatkan bahagian bawah : tidak sesuai utk anak dara

Cara-cara
-Basuh bahan dan rebus semua bahan
-3 cawan air hingga jd 1 cawan air
-Tak perlu di potong / di hiris ( kalau nak hiris pun terpulang )

-Selepas air dah kering mjd 1 cawan tutup api minum ketika suam ( tak perlu di blend )

Kelebihan minuman ni
-Menbersihkan rahim selepas period
-Mengeluarkan angin
-Anti kanser
-Memecahkan lemak2
-Mengurangkan masalah bau badan
-Kalau ada masalah kemaluan berbau pun elok minum ni


*Minum sebulan sekali selepas period saja
# boleh di minum oleh anak dara . mak dara
Ibu nyusu ( ikut kesesuaian BAYI),
tidak sesuai utk IBU MENGANDUNG 

SEDAP KE ?? rasa apa ?

*Tak rasa apa2 malah air ni wangi ( sbb sesuai utk bau badan ) ada gula batu di jamin tak pahit tp halia jgn lbeh2 nnt rasa pedas lak,jika anda tambah manjakani SUMPAH PAHIT GILA kalau tak tambah ok je

*Boleh amalkan if period tak teratur .tapi SEBULAN SEKALI SAJA uolss jgn nak buat bnyk kali ye dlm sbulan. minuman ni mmang utk sebulan sekali saja.. Sebab penggunaan manjakani, sireh , kunyit yg berlebihan akan menyebabkan cepat putus haid. Dlm erti kata lain cepat monopous. Umur 40an da monopous. Xnak yeeee ,, petua ni elok utk badan..tp kalau lbehan efek bdan lak.sama mcm ubat

Pendapat peribadi dian

Dah 3bulan amal minum ni . memang badan rasa ringan , sendawa besar . bau badan pun berkurang . rasa sihat je
dian memang suka amal benda mcm ni lebih percaya cara lama dari ubat2 kalau libatkan dalaman .
selamat beramal ! 
Kredit Tips To :Nurul Diana @ DianPixy

Monday, 11 August 2014

Ebola?

EBOLA?apa itu?haa meh sini nak cita sambil mengenali(kalau salah tlg perbetulkan tp cara yg sopan ok?terima kasih)
Ebola adalah sejenis virus dari genus Ebolavirus, familia Filoviridae, dan juga nama dari penyakit yang disebabkan oleh virus tersebut. Gejala-gejalanya antara lain muntah, diare, sakit badan, pendarahan dalam dan luar, dan demam. Tingkat kematian berkisar antara 80% sampai 100%. Asal kata adalah dari sungai Ebola di Kongo.
Penyakit Ebola dapat ditularkan lewat kontak langsung dengan cairan tubuh atau kulit. Masa inkubasinya dari 2 sampai 21 hari, umumnya antara 5 sampai 10 hari. Saat ini telah dikembangkan vaksin untuk Ebola yang 90% efektif dalam monyet, namun vaksin untuk manusia belum ditemukan.
Sejauh ini, Ebola adalah penyakit yang paling mematikan diseluruh dunia. Kesempatan untuk hidup jika terinfeksi penyakit ini masih 0% alias tidak mungkin, dan sampai sekarang masih dicari vaksinnya. Penderita biasanya bisa langsung meninggal dalam siklus 6 hari sampai 20 hari, alias sangat cepat. Sekarang bisa dikatakan bahwa Ebola adalah penyakit yang paling dihindari untuk terjangkit diseluruh dunia.
(sumber:wikipedia)

Simptom Ebola
Sumber : Berita Harian Online

Sekarang ni terdengar pula satu virus yang dikesan iaitu virus Ebola. Penyakit jangkitan virus yang parah dengan ciri-ciri flu dan pendarahan.

Kadar untuk selamat juga adalah rendah. Antara tanda-tanda simptom Ebola ini seperti selesema, demam, sakit otot, sakit kepala, sakit tekak, muntah, cirit birit,ruam, kegagalan ginjal berfungsi dan pendarahan dalaman atau luaran.

Kalau anda mula mengalami tanda-tanda seperti ini, segera mendapatkan rawatan dari doktor. 

Semoga kita semua dijauhkan daripada penyakit virus ini dan berharap penawar bagi penyakit Ebola ini ditemui...

Kredit to:Zaza Zehra

Wednesday, 30 July 2014

Pemilihan contact lens yang betul

Assalamualaikum w.b.t and hello everyone!
Contact lens memang tidak asing lagi bagi wanita masa kini. Kalau ikut peredaran zaman, sekarang ni dah bermacam-macam colour dan pattern contact lens yang dijual di pasaran. Mahu taknya berjam-jam korang duk pilih contact lens yang berkenan di hati. Lagi-lagi Hari Raya Aidilfitri mesti ramai tercari-cari contact lens yang cantik. Tapi nak pakai contact lens bukan sebarangan ok! Banyak procedure yang perlu korang ikut, ini antara yang aku tahu la : (Saja share kot-kot ada new contact lens user hihi)


contoh contact lens, contact lens

Why so pretty? Nak nangis tengok ni :(

  • Pastikan tangan korang bersih sebersih bersihnya. Tak kira la masa nak pakai contact lens mahupun ketika menanggalkan contact lens. [PENTING]
  • Sebaiknya, sebelum beli contact lens, berjumpa la dengan pakar mata untuk memeriksa kondisi mata anda. Kot-kot kena pakai yang power ke? 
  • Mesti tahu water content dan expired date contact lens.
  • Kalau baru beli contact lens, jangan terus pakai sebaliknya rendam dalam lens solution for about 4 hours.
  • Bagi yang bermekap, pakai contact lens dulu baru mekap. Kalau nak pakai ubat mata, jangan pakai contact lens dulu. [Fahamkan betul-betul] Ubat mata ni kira penting sebab kalau korang duk dalam tempat yang berair-cond, takut mata kering. Kang susah nak tanggalkan contact lens tu. Lagi teruk, ada yang sampai melekap kat biji mata o_0
  • Jangan cuci casing contact lens dengan air suling, air mineral, air paip, air sirap, air milo dan sebagainya. Cuci la menggunakan lens solution. *Casing lens kena tukar selepas 3 bulan.
  • Jangan tukar-tukar pakai lens kiri dan kanan. Kalau dah masa mula-mula pakai tu belah kanan, kanan la seterusnya.
  • Jangan tidur dengan contact lens. Kalau nak menyelam, berenang, berendam, berspa apa pun, tanggalkan contact lens tu.


*Tolong betulkan kalau ada yang salah


Haaa betapa banyaknya procedure. Hanya wanita yang berani dan yakin je mampu. Yang cerewet dan gopoh-gapah macam aku ni kena hati-hati sikit haha. Tapi yang menjadi masalahnya sekarang, aku tengok ramai gila orang jual Kpop Contact Lens (Lens bebola besar tu, yang macam doll). Iyolah siapa taknak? Cantik... Murah pulak tu.  Barang murah siapa tak suka. Aku pun suka barang murah, hihi. Tapi biarlah murah yang tidak memudaratkan. Tapi kena fikir la kesannya.


kesan contact lens murah, kesan contact lens korea, akibat pakai contact lens

Erk tiba-tiba terjumpa ni o_0

So the only one contact lens online yang aku percaya ialah http://www.glassesonline.com.my/ . Yang penting, mereka menjual trusted brand dan 100% original contact lens, bukan fake. Selain contact lens, mereka juga ada menjual cermin mata yang vowwww gitu. Sesuai la untuk beraya dan fashionista di luar sana kekeke. Pastikan korang memilih contact lens yang betul ye. Tapi bagi kita ni, takpayah ler pakai contact lens yang bercolour stricky sangat, kena bahan dengan orang je nanti. Pilih colour yang natural, macam kelabu, coklat, biru gelap atau hitam. Kan kan?


contact lens online, contact lens, contact lens cantik

Sumber dari:Amalina Lee

Terima kasih kerana sudi membaca , jangan lupa tinggalkan komen :) Fikir semula sekiranya anda ingin meninggalkan komen lucah, ugutan, mengancam, identiti palsu, dan menyakitkan hati. Baca AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.Anda akan didakwa sekiranya berbuat demikian.Terima kasih atas kerjasama yang diberikan..Teruskan pembacaan anda.